Stichting Life

Living Innovation For Education

Bassischool Reptielen

Met het project Reptielen Educatie gaan leerlingen van het project langs basisscholen met reptielen. Het project doet dit om kinderen kennis te laten maken met reptielen, zodat zij zien dat reptielen helemaal niet eng zijn.

Wanneer de leerlingen op uitvoering naar een basisschool gaan, nemen zij reptielen mee van de school. Over het algemeen worden de volgende reptielen en amfibieën meegenomen: Baardagamen, Schneiderskinken, Luipaardgekko’s, Kolenbrander schildpadden, Tijgersalamanders, Rode Rattenslangen, Boa Constrictors en een Koningspython. Ook nemen de leerlingen een aantal insecten mee, waaronder twee voedingsdieren: De Sissende Kakkerlak en de Krekel. Nog een insect die meegaat op uitvoering is de grote Agaatslak.

De leerlingen geven de kinderen informatie met behulp van een PowerPoint met daarin informatie over de reptielen, en ook doormiddel van het meenemen van de dieren zelf, waar de dieren zelf kunnen voelen en van dichtbij zien dat een reptiel helemaal niet eng hoeft te zijn. Aansluitend heeft het project een quiz over de reptielen. Na de PowerPoint kunnen de kinderen de dieren hanteren en ermee op de foto. Aan het eind van de uitvoering krijgen ze een Reptielen-diploma. Het project is op het moment bezig met het maken van opstart om op middelbare scholen ook les te gaan geven. Dit geeft het project meer uitdaging en het is goed de leerdoelen van de leerlingen.